tisdag 23 september 2014

Welcome to a brand new day!

Idag är det faktiskt en helt ny dag... igen... Välkommen!

Hihi, nej, jag har inte blivit alldeles tokig, men ibland får man tala om för sig själv att man får leva i nuet. Inte bli stressad över saker och ting som ska hända inom en väldigt kort, ihoppressad period. 

Så idag är en helt ny dag och det kommer det att vara imorgon också, så idag fokuserar jag på att få ihop schemat av olika sysselsättningar och ser en deadline ikväll. 
En dag är ett mindre område tid, ett mätbart sådant som känns nättare, mera hanterbart och nedbrutet i småbitar så vet jag att jag klarar av den här veckan galant.

Som entreprenörskvinnan Anna Åberg brukar peppa sina nätverksmedlemmar med i gruppen Noffice: Vilket projekt du än ska genomföra så är det som att äta en elefant. Man tar en tugga i taget. 



Så idag när det blåser höstvindar utanför fönstret och jag hör att det redan har snöat i norra Sverige, så får det bli ett kortare inlägg om någonting med hög höstmysfaktor. Så du har något att roa dig med medan jag springer runt som en illbatting idag.

Baka denna Apple & Blackberry Cobbler för att njuta av höstens frukter och få ett sånt där härligt varmt lugn i magen. En "cobbler" är en slags fruktpaj men toppen är mer av ett scone än en smulpaj. Mums!!

APPLE & BLACKBERRY COBBLER
  • 700g äpplen, skalade och tunt skivade
  • 25g smör, smält
  • 4 msk strösocker
  • 1 msk äppel- eller apelsinjuice
  • 225g björnbär 
  • 225g vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1/4 tsp kanel
  • en nypa salt
  • 100g kallt smör, tärnat
  • 50g strösocker
  • 5 msk mjölk
  • 1 ägg, lätt vispat
  • 1 msk farinsocker, för att strössla över
  1. Värm ugnen till 200grader. 
  2. Lägg äpplena i en skål och häll över det smälta smöret. Mixa med socker och fruktjuice, så att alla skivor täcks. 
  3. Varva lager av äpplen och björnbär i en välsmord, ugnsfast form. Börja och avsluta med ett lager äpplen. 
  4. För att göra toppingen, mixa mjöl, bakpulver, kanel och salt i en skål. Smula in smöret precis som man gör vid en smulpaj, tills det har konsistensen som brödsmulor. Rör i sockret.
  5. Lämna kvar 1 msk mjölk, men mixa i resten tillsammans med ägget och blanda alltihop tills det blir en mjuk deg. Ska inte överarbetas. 
  6. Kavla ut till 1cm tjocklek och tryck ut scones som är ca 4cm i diameter. Lägg sconesen, lite snyggt överlappandes, ovanpå fyllningen i formen. Pensla med mjölken och strö över farinsockret. 
  7. Baka i ugnen i 10 minuter. Dra sedan ner värmen till 180 grader och fortsätt baka i 20 minuter tills frukten är mjuk och sconestoppingen är gyllenbrun. 

Servera varm eller ljum med vaniljsås eller glass! 



YUMMY YUMMY! 
(bilder från pixabay.com och deliciousmagazine.co.uk)

8 kommentarer:

  1. Tusen tack för få medverka i din blogg! Fint beskrivet hur viktigt det är att fokusera i nuet!

    Kakan verkar underbart god!

    Kram!

    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna och ja, den är smaskens. Lagar gärna det till dig om vi får till en Noffice-grupp-träff IRL :)

      Radera
  2. Trevlig inspiration och jag som älskar Management by Alfons Åberg, t ex "En dag i taget" eller "Var sak har sin tid", går helt igång på dina tankar om ny dag idag. Eftersom privatlivet är smått kaotiskt just nu för mig, efter en olycka i helgen, är det extra viktigt att bli påmind.
    Älskar också att du har lite recept som du delar med dig av. Om du vill får du gärna kika in på mitt andra företag - nämligen en matblogg som jag driver och har gjort sedan 2007. Välkommen in på http://www.mammamat.se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhhhh spännande, Camilla. Mat (mums) ligger mig varmt om hjärtat. Älskar att stå i köket och koka ihop något till familjen, vänner och bekanta. Hoppas olyckan inte var något alltför dramatiskt och omskakande, ta vara på dig! // Åsa

      Radera
  3. En tugga i taget! Men jag väljer nog hellre kakan än elefanten. Lycka till med allt jobb och ha en god dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sanna, jag håller helt med. Hellre kaka än elefant! Fast tack för den kopplingen för det gjorde inte jag :) Kram! // Åsa

      Radera
  4. Bra att påminna sig om att ta en dag i taget ibland. Jag brukar backa tillbaka när jag känner att jag blir överväldigad och tappat översikten. Med översikt och fokus på dagen så är jag snart lugn och fin igen. Tack för kakan, jisses vad suktande det ser ut!
    /Jeanette

    SvaraRadera
  5. Kakan är supermumsig och bäst om man får dela den med en härlig person som ger mer energi i höstmyset. :) Ha en finfin dag!

    SvaraRadera